Hoppa till innehåll
Hem » Artiklar » Viktigt att tänka på när man lämnar cirkapris/ungefärlig prisuppgift

Viktigt att tänka på när man lämnar cirkapris/ungefärlig prisuppgift

  • av
Ungefärlig prisuppgift

Vid konsumententreprenader finns det ett antal frågor som kan komma upp där man som entreprenör behöver vara extra uppmärksam. En sådan fråga är priset.

Av konsumenttjänstlagen framgår att om priset inte avtalats är ersättningsformen ”löpande räkning”. Entreprenörens ersättning begränsas dock av att konsumenten inte behöver betala mer än vad som är ett ”skäligt” pris. 

Har en entreprenör lämnat en ” ungefärlig prisuppgift” har entreprenören inte rätt till mer än det pris som uppgetts med tillägg om 15 %. Det gäller även om det beräknade priset understiger vad som annars skulle kunna anses vara skäligt. Om entreprenören offererat en kostnad om ungefär 200 000 kr, har entreprenören därmed inte rätt till större ersättning än 230 000 kr. Även om ett pris om 250 000 kr ligger inom ramen för vad som anses skäligt.

En ungefärlig prisuppgift är därmed ett ”takpris” som inte får överskridas med mer än 15 % förutom i följande fall:

 Någon annan prisgräns avtalats. 

 Entreprenören har utfört tilläggsarbeten eller om arbetet fördyrats pga. något som kan hänföras till konsumenten och som entreprenören inte hade kunnat räkna med när avtalet ingicks.

För att det ska röra sig om en ungefärlig prisuppgift måste uttalandet i prisfrågan vara konkret och preciserat. Den uppgift som entreprenören lämnar behöver inte direkt ta sikte på själva priset. Det kan också gälla en prisgrundande faktor som har direkt betydelse för prisberäkningen, t.ex. arbetstid. 

Våra bästa tips till dig som entreprenör

Var försiktig att uttala dig om pris vid osäkerhetsfaktorer

 Eftersom du vid lämnad ungefärlig prisuppgift som huvudregel inte har rätt till större ersättning än det uppgivna cirkapriset plus 15 % ska du vara försiktig med att uttala dig om cirkapris, budgetpris, mellan tummen och pekfingret-gissningar eller liknande om du inte kan stå för det priset med 15 % marginal, t.ex. om det finns stora osäkerhetsfaktorer. Om du och konsumenten vill avtala om ett uppskattat pris bör du även förtydliga vad som menas. Lämpligtvis även ange under vilka omständigheter priset får justeras och vad som händer om du överskrider priset.

Ange att ett pris inte ska betraktas som en prisuppgift

 I det fall du vill ge konsumenten en viss uppfattning om priset – men inte binda dig till en ungefärlig prisuppgift och således ett takpris – måste du redan när du lämnar priset uttryckligen ange att detta inte ska betraktas som en prisuppgift utan som något mer obestämt, t.ex. ett prisexempel eller en antydan om ett pris som kan bli aktuellt. 

Kan avtalas om en annan procentsats

 Du kan avtala med konsumenten om att en ungefärlig prisuppgift får överskridas med en annan procentsats än 15 %. Det är då du som har bevisbördan för denna överenskommelse. Se därför till att få den skriftligen bekräftad av konsumenten.

Påslaget ska motsvara faktiskt nedlagd tid/materialkostnader

 Att en ungefärlig prisuppgift har lämnats innebär inte att det föreligger avtal om visst pris och att du har en ovillkorlig rätt att lägga på 15 %. Självklart ska påslaget motsvara faktisk nedlagd tid/materialkostnader och i övrigt följa avtalet. Har ungefärlig prisuppgift lämnats är konsumenten inte skyldig att betala mer än vad som kan anses utgöra ett ”skäligt pris”. Det är du som har bevisbördan för att omständigheterna är sådana att det begärda priset är skäligt. Det är därför viktigt att du har underlag som visar på detta. Bl.a. i form av en tidsredovisning över nedlagd tid varje dag, vilket arbete som utförts och hur de redovisade timmarna fördelat sig på olika arbetsmoment.

Särskilda regler i kommersiella sammanhang

 Ungefärlig prisuppgift enligt konsumenttjänstlagen gäller endast i förhållandet mellan konsument och entreprenör. När man i kommersiella sammanhang talar om ungefärligt pris/budgetpris/riktpris är utgångspunkten i stället att detta endast är en kostnadsuppskattning och inte en bindande prisuppgift. Dvs. underentreprenören är i ett sådant fall oförhindrad att ta betalt som om det vore ett arbete på löpande räkning. Har du lämnat en ungefärlig prisuppgift till en konsument, och du planerar att i entreprenaden använda dig av en underentreprenör. Då bör du därför se till att samma prisbegränsning gäller mellan dig och underentreprenören. Då riskerar du inte att fakturorna från underentreprenören blir högre än vad du har rätt att debitera konsumenten. 

advokat-catherine-innergård
Catherine Innergård är advokat och delägare på Skill Advokater i Stockholm och är särskilt inriktad på entreprenadrätt, köprätt samt avtalsrätt. Catherine har lång erfarenhet av att framgångsrikt förhandla i, och driva, hantverkar- och byggnadstvister (där hon representerar både köpare/beställare och utförare/byggbolag) samt bostadstvister (t.ex. avseende dolda fel).

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Lär dig mer